diumenge, 18 de març del 2018

La gestió de conflctes

Totes les organitzacions i, per tant, les empreses estan formades per persones que s'interrelacionen entre elles i que, poden tenir, diferents objectius, interessos o punts de vista. La contraposició d'algun d'aquests elements pot donar com a conseqüència la generació d'un conflicte. Per tant, podem definir el conflicte com un enfrontament que sorgeix entre diverses persones o grups a causa que el comportament d'uns és considerat com a perjudicial pels altres. 

Podem dir que d'aquesta definició s'extrau tres característiques bàsiques en tot conflicte. D'una banda, sempre es genera entre diverses parts; per una altra, els propòsits d'aquestes estan enfrontats, i finalment, es genera una lluita entre ells per a guanyar posicions. 

Els tipus de conflicte en els quals ens centrarem són els laborals per la qual cosa  podem fer una tipologia basada en quatre criteris: Persones involucrades, interessos contraposats, el desenvolupament del conflicte i el seu resultat final.


En relació a les persones involucrades cal distingir entre conflictes col·lectius o individuals. Si afecta a un col·lectiu de l'empresa sol estar relacionat amb les condicions laborals d'un grup respecte a un altre pel la qual cosa la solució del mateix afecta a tots els implicats., però, si es produeix entre dues persones sol estar relacionat entre cap i subordinat o entre persones amb rang similar en l'empresa perquè no afecta a la resta. D'altra banda, si el conflicte es genera pels interessos contraposats cal distingir entre els normatius, és a dir, aquells que tenen a veure amb la interpretació de les normes de l'empresa, o econòmics, o siga, aquells relacionats amb les retribucions a percebre pel treball o els objectius comercials exigits. Quant al desenvolupament del conflicte, pot ser pacífic o violent ja que es pot solucionar mitjantçant la negociació per a arribar a un enteniment o realitzar-se qualsevol acció per imposar la seua posició (com pot ser una vaga amb piquets que impedeix l'accés a l'empresa per a treballar)I, per últim, ens referirem al resultat del conflicte ja que pot tenir un final positiu, si s'arriba a un acord favorable a les parts, o negatiu, si no és així. Pot ser que s'arribe a l'acord d'una pujada salarial acordada o a l'acomiadament d'un nombre determinat de treballadors.

Tot conflicte laboral passa per quatre etapes. En primer lloc, la identificació i assimilació del problema per la qual cosa és convenient saber descriure la situació per a deduir les conseqüències que pot provocar. En segon lloc, realitzar una anàlisi sistemàtica per part de tots els implicats per a conèixer en profunditat tots els elements que estan afectats i l'origen o possibles solucions al mateix. En tercer lloc, cal cercar solucions viables per ambdues parts i recórrer a la negociació flexible. I en quart lloc, triar la solució més adequada que no genere la sensació de que hi ha vencedors ni vençuts.

Com hem pogut veure, totes les solucions al conflicte han de ser tractades des del punt de vista de la negociació, és a dir, des de la paraula i el seu poder de persuasió però açò ho parlarem un altre dia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada