dimecres, 25 d’abril del 2018

Les relacions humanes en l'empresa

L'empresa, com tota organització social, està composta per persones que es comuniquen i interactuen entre elles per a aconseguir eficiència en el seu treball. Per tant, el desenvolupament de l'empresa estarà condicionat pel sistema de relacions humanes que en ella s'establisquen. Les relacions humanes, en general, les podem entendre com el conjunt de vincles existents entre els individus d'una societat, basats en normes culturalment acceptades i en el reconeixement i respecte de la personalitat de cada individu. Però quan aquesta situació social se centra en una organització jeràrquica com l'empresa, passa a constituir un sistema de relacions públiques industrials.

Entenem per açò el sistema de relacions que pretén vincular a l'individu (treballador) amb l'organització (empresa), a fi d'aconseguir objectius profitosos per a ambdues parts. Es tracta d'aconseguir que les relacions siguen cordials i eficients amb la finalitat de que ajuden a l'empresa a aconseguir els seus objectius. Aquest fet depèn de diversos factors que podem agrupar en dos blocs prenent com a referència a l'individu: factors individuals i factors socials.

Els factors individuals fan referència a les circumstàncies personals que condicionen a l'ésser humà en la seua forma de relacionar-se. Entre ells cal diferenciar elements com la seua personalitat, el seu caràcter, la seua afinitat amb els altres, la seua experiència professional i personal i els seus prejudicis. És a dir, tot el relacionat amb la construcció del pensament de la persona. Ací incloem els patrons de comportament, de pensament, d'acció, de percepció de la realitat que ho envolta, així com la tendència a relacionar-se o rebutjar als altres o les seues opinions preconcebudes i arbitràries basades en estereotips

A més dels factors personals, únics de cada ésser humà, existeixen altres factors externs que actuen juntament amb els anteriors i condicionen el comportament de les persones i, per tant, les seues relacions amb els altres: els factors ambientals o socials. Encara que formen part del procés de socialització en general, en el cas del seu estudi en l'àmbit de l'empresa s'engloben en l'organització del treball. Els principis sobre els quals se sosté l'organització del treball i, per tant, els factors que condicionen les relacions humanes dins de l'empresa estan relacionats amb l'estructura jeràrquica, el principi d'autoritat, la delegació de funcions, la participació en la presa de decisions, la divisió del treball i el pla de comunicació. Aquests factors arrepleguen totes les situacions relacionades amb el desenvolupament de tasques i com són percebudes pel treballador.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada